Activitat 22

Comentari pàg 183: L'home, artífex de la seva pròpia vida.


-Resum de la vida de l'autor:

Nascut al Còrdova, fou el segon fill d'Hèlvia i Marc Anneu Sèneca.La tradició diu que va ser un nen malaltís, i que estudià a Roma. Aprengué retòrica, i fou iniciat en la filosofia estoica per Àtal i Sotió. Degut a la seva malaltia s'estigué a Egipte per ser curat.

En tornar, s'establí amb èxit com advocat. L'any 41, l'esposa de Claudi, convens el seu marit de desterrar Sèneca a Còrsega acusat d'adulteri amb. Passà aquest exili ocupat en l'estudi de la natura i la filosofia, i escrigué les Consolacions.

L'any 49, la nova dona de Claudi, Agripina, el cridà a Roma per educar el seu fill. Després de l'assassinat de Claudi, l'emperadriu assegurà el tron pel seu fill Neró, en comptes del seu fillastre Britànic.

Els primers cinc anys, Neró governà sàviament sota la influència de Sèneca i del seu prefecte. Amb la mort del prefecte l'any 62, Sèneca es retirà, per poder dedicar-se a estudiar i escriure.

El 65 fou acusat d'implicar-se en un complot per matar l'emperador, la Conspiració de Pisó. Sense cap judici, Neró li ordenà suïcidar-se.



1.Idees principals:

En aquest text De la vida bienaventurada l'autor defensa la independència absoluta de l'ésser humà i ens parla de com ser feliços. Declara que em de conservar el culte al cos i les aptituds de la naturalesa com coses que passen i que ens van donar a termini fix. Segons Sèneca: viure feliç es està d'acord amb la naturalesa.

2. Títol:

L'home condicionat per la natura

3.Anàlisi del text:

El text diu: ''Es el mateix viure benaventuradament que viure segons la naturalesa'', és a dir, que viure feliç és el mateix que viure segons la naturalesa i estar d'acord amb aquesta, ja que tot el que succeeix ha de succeir necessàriament. L'autor del text es estoic ja que diu que la natura no es pot controlar (determinisme cosmològic) i que no devem ser esclaus de les coses, és a dir, ser persones subjectives. Perquè l'home a d'assegurar els béns interns i no deixar-se corrompre pels béns externs, és a dir, els béns materials. Em de ser apàtics, forts, per no deixar-nos dominar ni influir per coses externes.



0 comentaris:



Publica un comentari a l'entrada