Comentari de text de Hume: Anàlisi de causalitat
1. Idees principals:
En aquest text, Hume vol desmentir la teoria de la relació entre la causa i l’efecte. Ens diu que si que existeix aquest tipus de relació però que no es produeix sempre, és a dir, que no podem esbrinar el futur (l’efecte) basant-nos en el passat (la causa) perquè no sempre es deriva d’una causa un mateix efecte. I això és perquè aquesta relació forma part de les qüestions de fet, les quals depenen de l’experiència, i aquesta no ens dóna coneixement de coses certes, sinó de coses probables.
2.Títol: La probabilitat de la relació causa-efecte
3. Anàlisi:
El text anterior pertany a David Hume, en aquest defensa que la teoria de causa-efecte es certa, però que no sempre s’ha de produir. La relació entre causa i efecte es una qüestió de fet, cosa que fa que no sigui cert del tot sinó solament probable, ja que les qüestions de fet estàn lligades a l’experiència, i l’experiència sempre ens ofereix coneixements dels quals no podem estar segurs al cent per cent. Per això, no podem suposar el futur a través dels fets del passat:. A causa del costum, nosaltres suposem el futur a través dels fets del passat, és a dir, de l’experiència dels sentits, que és l’única que ens pot ensenyar les causes i els efectes i la seva conjunció constant, tot i que no necessària. Però amb la raó, que és l’única que ens pot produir coneixements certs, no podem assegurar el futur a través del passat, o sigui, que no podem suposar un efecte d’una causa. Per tant, la relació entre la causa i l’efecte és innecessària ja que el costum que prové de l’experiència, la qual ens proporciona creença i no podem estar segurs que d’una causa sorgeixi un mateix efecte.
4. Comparació:
La teoria de la relació entre la causa i l’efecte ja es tractada per altres filòsofs com Descartes. Mentre que el filòsof racionalista francès va afirmar la conjunció constant entre causa i efecte ja que estava comprovat per la raó, la qual ens ofereix un coneixement cert. En canvi, Hume defensa una conjunció innecessària entre la causa i l’efecte ja que aquesta relació està compresa amb l’experiència i aquesta ens proporciona creença, i no podem estar segurs que d’una mateixa causa sorgeixi un mateix efecte.
0 comentaris:
Publica un comentari a l'entrada